Namasté

Bij yoga studio Joure wordt yogales in de vorm van hatha yoga gegeven. Het zijn nuchtere en praktische lessen, geschikt voor iedereen, ongeacht leeftijd of lenigheid.

Wil je een keer aan een proefles meedoen?

Meld je aan!

Lesrooster

 

  • maandag 9.00-10.00 uur
  • maandag 10.30-11.30 uur (easy hatha)
  • maandag 19.00-20.00 uur
  • dinsdag 20.00-21.00 uur
  • woensdag 19.30-20.30 uur
  • donderdag 19.00-20.00 uur
  • donderdag 20.30-21.30 uur
  • vrijdag 9.00-10.00 uur

 

De lessen duren een uur en worden daarna afgesloten met een kopje thee. In de yogaruimte is plaats voor maximaal 9 matjes.

Als je lid bent kunt je hier  je les  reserveren of annuleren: https://www.momoyoga.nl/yoga-studio-joure/

Meld je aan!

Tarieven

  • Proefles gratis
  • Losse les € 13,00
  • 5-lessen-kaart € 53,- (3 maanden geldig)

  • Abonnementen:
  • 1x/week: € 37,10 per maand
  • 2x/week: € 58,30 per maand

Betaling van losse lessen en 5 lessenkaart contant of per bank. Betaling abonnement per automatische incasso.

Opzegtermijn is 1 kalendermaand. Contributiestop is niet mogelijk.

Als je verhinderd bent kun je je les inhalen, mits er plaats is in de andere les.

Indien lessen uitvallen wegens bv. vakantie van Yoga studio Joure wordt de contributie gecorrigeerd naar rato.

Tarieven geldig vanaf 1-1-’19. Wijzigingen voorbehouden

Meld je aan!

Over Mij

 

 

Mijn naam is Nienke van der Grijn. Ik ben 50 jaar en woon samen met m’n man en dochter. Ik heb medische biologie gestudeerd in Groningen. Daarna heb  ik 20 jaar in de zakelijke kant van de gezondheidszorg gewerkt.

Op een gegeven moment voelde ik dat het tijd was om het roer helemaal om te gooien. Ik heb toen de opleiding tot shiatsutherapeut gevolgd en ben via via ook terecht gekomen in het geven van yogales. Door bij verschillende yoga-opleidingen een deel van de opleiding  te volgen heb ik mijn eigen manier van lesgeven ontwikkeld.

Shiatsu en yoga hebben  mij enorm veel gebracht. Sinds een paar jaar werk ik volledig als shiatsu therapeut en yogadocent. En ik word er iedere dag weer blij van!

Wil je meer weten over shiatsutherapie? kijk dan op: www.praktijkinjeelement.nl

Over Yoga

Wil je meer weten over Yoga?

Yoga en klachten

De ervaring is dat yoga soelaas kan bieden bij rugklachten, nek en schouderklachten of andere (stress gerelateerde) klachten. Sommige fysiotherapeuten of huisartsen schrijven yoga voor als ‘therapie’ voor stress gerelateerde klachten. Het verbetert je houding, je balans, je ademhaling en je mentale gezondheid.
Dus als je klachten (fysiek of mentaal) hebt vraag gerust om meer informatie, ik help je graag verder.

Achtergrond info yoga

Er zijn vrij veel vormen van yoga, dat maakt het soms lastig om een keuze te maken. Het allerbelangrijkste wat je moet weten voordat je begint met yoga is: het gaat er niet om dat je alles kunt of weet, of je lenig bent, of hoe veel ervaring je hebt! Yoga is voor iedereen. De lessen die ik geef zijn hatha yoga lessen. Dit is een ‘basis’ vorm van yoga waar vele andere yogastijlen vanaf geleid zijn. Sommige zijn meer dynamisch, of juist rustiger en meditatiever. Bij hatha yoga ligt de nadruk op de combinatie van houdingen (asana’s), ademhaling, ontspanning en bewustwording. Yoga betekent ‘verbinding’ en hatha betekent ‘zon maan’ Dit is te vergelijken met yin en yang. De kern is verbinding van lichaam en geest.

Oorspronkelijk komt yoga uit India. Daar is het ontstaan als levensfilosofie en behelst het veel meer dan de houdingen en ademhalingsoefening zoals in onze westerse vorm. De 5 eenvoudige principes van Swami Vishnudevananda zijn een synthese van de klassieke yoga leringen:

  • Juiste oefening: doe regelmatig je asana’s met de juiste intentie. Het vergroot de flexibiliteit van de gewrichten, spieren, pezen en banden en verbeteren de bloedsomloop.
  • Juiste ademhaling (pranayama): diep, bewust ademen verhoogt de dagelijkse energie reserves; stress en vele ziekten kunnen op deze manier verlicht worden.
  • Juiste ontspanning (savasana): bied tegenwicht aan je activiteiten, zodat je fysiek, mentaal en emotioneel uitrust en in evenwicht blijft. Een aantal minuten savasana gaan vermoeidheid en zorgen efficiënter tegen dan uren onrustige slaap.
  • Juiste voeding: eet bij voorkeur gezonde en verse voeding, eet rustig en op het juiste moment.
  • Positief denken en meditatie (vedanta en dhyana): dit zijn de sleutels tot gemoedsrust. (sivananda.eu)
Wat doen houdingen voor je?
  • Vooroverbuigingen zijn rustgevend, aardend en kalmerend.
  • Gedraaide houdingen of torsies werken stimulerend voor de organen in de buik en de stoelgang, en houden je wervelkolom soepel. Je wringt jezelf als het ware uit.
  • Balans houdingen. Deze houdingen werken rustgevend voor onze hersenen. Hieronder vallen ook de arm balans houdingen, een deel hiervan is ook energiegevend.
  • Achteroverbuigingen zijn energiegevend.
  • Inversies/ Op de kop houdingen zijn rustgevend. (Behalve handstand die geeft energie)

Daarnaast hebben houdingen invloed  op de meridianen (energiebanen) in je lichaam.  Met het doen van asana’s worden meridianen gerekt zodat de energie weer beter kan stromen.

Meer achtergrond info

Ontspanning. Vandaag de dag zijn heel veel mensen druk druk druk. Of ze doen druk, of ze hebben het druk of ze doen alsof ze t druk hebben omdat dat kennelijk de norm is…. In termen van yin en yang is dat allemaal yang. Om het evenwicht te bewaken, en te bewaren is het heel belangrijk om ook de yin kant te ‘voeden’ En dat kan heel goed doormiddel van yoga. Je keert naar binnen, je leert hoe je je lichaam kunt ontspannen, je bent kalm en rustig verbonden met je ademhaling. Geen telefoon, geen ‘ja maar, ik moet eigenlijk nog…’ Alleen jij.

Ademhaling. De ademhaling is enorm belangrijk. Je doet het zo’n 6 tot 10 keer per minuut, dus 600 keer per uur, etcetera. Vaak volledig onbewust en te oppervlakkig. Als je bedenkt dat je hele lichaam afhankelijk is van de zuurstof die je inademt en de CO2 die je uitademt kun je je voorstellen hoe belangrijk het is om goed te ademen. Bovendien is je ademhaling direct gekoppeld aan je staat van zijn. Als je rustig bent is je ademhaling diep (tot onder in je buik) en rustig. Bij actie, als je een stuk moet rennen of opeens erg schrikt, is je ademhaling sneller en gaan de spieren van je borstkas en schouders (hulpademhaling) ook meedoen om het maximale eruit te halen. Maar, wat als je ook in rust ‘hoog’ ademhaalt? Dan is dat een seintje voor je hersenen van stress. Dit werkt twee kanten op dus. Als je je aanleert om laag in je buik te ademen betekent dat dat je zenuwstelsel het seintje krijgt van rust en herstel.

Belang van houding, spieren en beweging. Hierbij geldt: rust roest! Bewegen is goed voor een mens, en we doen het over het algemeen te weinig. Bewegen is goed om je spieren in conditie te houden en je botten stevig, ook je gewrichten worden gesmeerd door beweging. Bovendien is het goed voor je hart en bloedvaten, zenuwstelsel en hormoonstelsel… Oftewel: beweeg! Matig, met respect voor je eigen grenzen, bewegen is goed. Yoga is een prima vorm van bewegen omdat het kracht, soepelheid en bewustwording combineert met goed ademhalen.

Bewustwording (meditatie) We zijn ons vaak niet bewust van ons lichaam. Weet jij bijvoorbeeld hoe je voeten voelen op de grond? Hoe je zitvlak voelt op je stoel? Door regelmatig bewust te worden van je lichaam, leert je ook bewust te worden van spanning in spieren waar dat helemaal niet hoeft, van je ademhaling, van jezelf. In feite is het een vorm van meditatie als je even alleen maar op je ademhaling let. Je gedachten laat je komen en gaan zoals wolkjes aan de lucht voorbij drijven. Uit onderzoek is gebleken dat regelmatig (het liefst iedere dag) mediteren vele voordelen heeft voor lichaam en geest.

Contact

Yoga studio Joure

Neem contact op

Yoga Studio Joure

  • Yoga Studio Joure
  • Pasteurweg 6
  • 8503 AB Joure